WE
WNĘTRZACH?
TYLKO
TO, CO PIĘKNE LUB UŻYTECZNE (a najlepiej połączenie obu!)
To
parafraza dewizy Williama Morrisa
ARTS
& CRAFTS
istotny rozwój sztuki dekoracyjnej
Co
to znaczy?
ART
z angielskiego tłumaczymy jako SZTUKA
CRAFT
jako RZEMIOSŁO
Skąd wzięła się idea?
Z
jednej strony:
XIX
wiek przyniósł industrializację,
która doprowadziła do niskiej jakości i słabego wzornictwa
wyrobów.
Natomiast
z drugiej:
Styl
wiktoriański (ze swoim nadmiarem ornamentów i złoceń) stał się
synonimem złego gustu wśród artystów pragnących odrodzenia
prawdziwej sztuki.
Jak
środowiska artystyczne zareagowały na zastaną rzeczywistość?
Pojawiła
się potrzeba bardziej „ludzkiego” (przeciwieństwo
„fabrycznego”) podejścia do procesu projektowania i wytwarzania.
Architekci,
projektanci, artyści, pisarze, rzemieślnicy zaczęli żywić
przekonanie w wyższość rękodzieła nad produkcją masową, która
– ich zdaniem – jest poniżająca zarówno dla twórców, jak i
użytkowników. Twierdzą, że dobra sztuka i dobre wzornictwo
poprawiają jakość życia.
W Wielkiej Brytanii
powoli zaczyna powstawać ruch propagujący
tradycyjną produkcję rzemieślniczą i rękodzieło.
Od kogo się zaczęło?
Augustus
Pugin
jako pierwszy zauważa zależność
pomiędzy estetyką, a
moralnością
i wierzy, że poprzez dobre wzornictwo
można
zreformować społeczeństwo.
Jego dorobek twórczy i
architektoniczny
stał się źródłem inspiracji dla ruchu arts &
crafts.
Westminster
Palace twórca A. Pugin
John Ruskin – pisarz, teoretyk i krytyk sztuki.
Jego
idee miały wpływ na powstanie arts & crafts:
-
odnowa rękodzieła artystycznego;
-
tworzenie sztuki użytecznej i funkcjonalnej, a zarazem estetycznej;
-
odnowa i reforma społeczeństwa jako konsekwencja powyższego.
Ruskin
podziwiał sztukę gotycką,
którą uważał za wzór
rzemiosła
najwyższej klasy
(wykonanie i materiały).
Features
– cechy
pointed
– spiczasty
tracery
– maswerk (dekoracyjny, geometryczny wzór architektoniczny z
kamienia lub cegieł, wypełniający górną część gotyckiego
okna)
pinnacle
battlements – blanki pinakli (smukła kamienna wieżyczka)
leaded
glass – szkło ołowiowe
quatrefoil
– ornament czterolistny
clover-shaped
– koniczynokształtne
CZYM WYRÓŻNIA SIĘ STYL RUCHU ARTS & CRAFTS?
✤ prostotą formy związaną ściśle z funkcją przedmiotu (połączenie zastosowania i wyglądu)
✤ stosowaniem nieskomplikowanych, linearnych kształtów
✤ ścisłymi relacjami między wszystkimi elementami dekoracyjnymi
✤ umiłowaniem pustki, czyli pozbawieniem ozdób dużych powierzchni przedmiotów (pozostawienie ich gładkimi, ze zdobieniami jedynie jako dopełnieniem konstrukcji np. łączenia – kołki)
✤ negacją stylów historycznych
✤ przestronnością wnętrz (mimo, że często były niższe)
PIERWSZA
FAZA arts & crafts
charakteryzowała
się szukaniem inspiracji w naturze. Pojawiające się często formy
to: rośliny, ptaki i zwierzęta.
Przykład:
tapeta zaprojektowana przez
Williama Morrisa.
Tapety z motywami
zaprojektowanymi
przez niego (lub w tym stylu)
są wciąż modne
i do
dziś można je kupić.
DRUGA
FAZA arts & crafts
charakteryzowała
się bardziej abstrakcyjnym podejściem. Pojawił się element ruchu
oraz motywy egzotyczne i związane z istotami mitycznymi.
Reprezentanci:
Atrhur
Marckmurdo (The century Guild – Cech Stulecia)
Wiliam
de Morgans (ceramika)
Walter
Crane (garncarstwo)
Charles
Ashbee (kolorowe, emaliowane wyroby metalowe)
Guild of Handicraft, Sporting cup, 1899r.
PROCES POWSTANIA RUCHU ARTS & CRAFTS
W
ówczesnej angielskiej architekturze panował Domestic Revival
(odrodzenie rodzimej sztuki budowania), który zainicjował i
rozszerzył idee Ruskina na architekturę.
Przejawem
tej tendencji jest Red House
– dom wzniesiony pod Londynem dla
Morrisa
przez Phillipa Webba (projektant wnętrz i współpracownik
Morrisa).
Webb jest również twórcą Clouds (drawing room z białymi ścianami, dywanami Morrisa, biblioteką z pomalowaną na biało stolarką i prostym kominkiem).
Cechy charakterystyczne domu:
nieregularny plan,
ściany z
czerwonej cegły,
czerwona dachówka,
inspirowane średniowiecznymi
motywy dekoracyjne opracowane przez prerafaelitów (np. masywna szafa
z malowidłem Burne-Jones.
Ze względu na to, że w sklepach nie mógł dostać tkanin i mebli,
które by mu odpowiadały – zaprojektował
je sam.
William
Morris
(pisarz, architekt, malarz i rysownik)
stał się postacią
wyjątkową dla ruchu.
W
1861r. - założył
Morris, Marshal, Faulkner & Co
(od 1874
Morris & Co)
firmę, w której działali prerafaelici,
produkującą: tapety, meble, tkaniny, witraże i przedmioty
codziennego użytku.
Odnowił
on także sztukę graficzną:
zaprojektował czcionkę Golden Type,
wydawał książki ozdobione arabeskami
(na wzór średniowiecznych manuskryptów).
Swoje idee zawarł w książce
„Sztuki dekoracyjne,
ich związki z życiem współczesnym”.
zaprojektował czcionkę Golden Type,
wydawał książki ozdobione arabeskami
(na wzór średniowiecznych manuskryptów).
Swoje idee zawarł w książce
„Sztuki dekoracyjne,
ich związki z życiem współczesnym”.
CECHY, GILDIE, TOWARZYSTWA
Zwolennicy
idei (zainspirowani średniowiecznymi bractwami rzemieślniczymi)
zaczęli tworzyć własne cechy i towarzystwa. Ich celem była
wymiana poglądów i pomysłów. Poszczególne organizacje różniły
się specjalizacją i stylem. Każda miała swoich przywódców.
Wszystkie dążyły do rozwijania edukacji w zakresie sztuk
wizualnych (odczyty, spotkania, pokazy, dyskusje i in.) oraz do
zaszczepienia i utrzymywania wysokich standardów wzornictwa i
rzemiosła.
Krzesło autorstwa Mackmurdo
☉ Cech
św. Jerzego – grupa pięciu młodych architektów.
☉ The
Fifteen – założony przez Lewisa Day’a (pisarza i projektanta)
oraz Waltera Crane’a (grafik, projektanta i ilustratora).
☉ Cech
Stulecia (the Century Gild 1882 r.) – Jego członkowie blisko ze
sobą współpracowali pod przywództwem A. H. Mackmurdo (twórca
mebli o giętkich, płynnych kształtach). Należał do niego także
William de Morgan (tworzył ceramikę ozdabianą postaciami
fantastycznych stworów).
☉ Cech
Rzemiosła, Szkoła
Costwold
☉ Cech
artystów (The Art Workers Guild 1845 – 1910 r.) - Powstała z
połączenia Cechu św. Jerzego oraz The Fifteen. Jego twórcy
pracowali we własnych studiach i pracowniach. Do 1907 r. była to
organizacja męska. Należeli do niego: Morris, Ashbee i Charles
Voysey (twórca tapet i tkanin z motywami stylizowanych ptaków i
roślin.
POWSTANIE NAZWY NURTU
Wkrótce
powstała koncepcja zorganizowania wspólnej wystawy, która zrodziła
się z potrzeby pokazania i promocji rezultatów pracy.
W roku 1888r.,
pod patronatem Waltera Crane’a
artyści propagujący nową sztukę zorganizowali
w New Gallery na Regent Street w Londynie
swoją
pierwszą wystawę
The Arts and Crafts Exhibition Society.
Dała
ona nazwę nurtowi.
Również
w roku 1888
Charles Roberts Ashbee
(architekt i twórca biżuterii)
założył Guild School of Handicraft
– pierwszą szkołę
kształcącą przyszłych
artystów – rzemieślników.
Jego celem
było wykształcenie adeptów potrafiących projektować całościowe
wyposażenie domów (meble, ceramikę, lampy, okucia, kraty).
Wydawali oni (do roku 1893)
własne czasopismo The Hobby Horse.
NAŚLADOWCY
Ruch
Arts&Crafts z Wielkiej Brytani rozprzestrzenił się i znalazł
naśladowców w Ameryce (Craftsman Movement – Ruch Rzemieślniczy,
styl misyjny, Golden Oak) oraz w Europie:
Society
of Arts and Crafts (1897r. Boston)
Warsztaty
Wiedeńskie (1903r. Austria)
Warsztaty
Krakowskie (1913r. Polska).
SCHYŁEK I C.D.
Ostatecznie
poglądy twórców ruchu nie wytrzymały konfrontacji z
rzeczywistością. Wysokie koszty wytwarzania produktów (na ironię!)
sprawiały, że stać na nie było jedynie bogatych przemysłowców,
którymi ruch pogardzał. Nie poprawiły więc one życia uboższych
warstw społeczeństwa.
Zaczęto zdawać sobie sprawę z tego, że
przedmioty produkowane masowo także mogą (i powinny) być ładne i
estetyczne. Dało to początek Industrial Design, czyli wzornictwu
przemysłowemu, co do którego obecnie nie ma wątpliwości, że jest
działalnością twórczą. Jest to jeden z kierunków studiów na
uczelniach artystycznych.
Źródła:
A.
Lewicka – Morawska „Sztuka świata”
N.Pevsner
„Pionierzy współczesności. Od Williama Morrisa do Waltera
Gropiusa”
Internety
różne ;)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz