KOMPOZYCJA (łac. compositio – zestawienie, złożenie, układ)
Najprostsza
definicja:
Układ
wielu elementów tak uporządkowanych, by stanowiły harmonijną
całość.
Pojęcie
to funkcjonuje w różnych dziedzinach sztuki (literatura, muzyka,
plastyka). Ogólna definicja:
Jest
to sposób powiązania elementów formalnych dzieła (motywów), tak
aby tworzyły całość zgodną z intencją twórcy.
Kompozycja
we florystyce to zaplanowane i kreatywne podporządkowanie sobie
materiału roślinnego, naczyń, środków technicznych i innych
elementów układu, zgodnie z zasadami dotyczącymi łączenia barw,
działania światła i właściwych proporcji.
Po co tworzymy kompozycje?
Po co tworzymy kompozycje?
Celem
kompozycji jest osiągnięcie
zamierzonego efektu poprzez umiejętne dobranie kolorów,
kształtów, proporcji, faktur i położenia poszczególnych
elementów.
Twórca, stosując obowiązujące zasady, dobiera elementy kompozycji, a następnie je porządkuje, grupuje, łączy, podkreśla, uwypukla, szereguje, tak aby powstała spójna całość.
Twórca, stosując obowiązujące zasady, dobiera elementy kompozycji, a następnie je porządkuje, grupuje, łączy, podkreśla, uwypukla, szereguje, tak aby powstała spójna całość.
Estetyczna
jakość aranżacji uzyskiwana jest przez celowe działanie.
Twórczość to wprowadzenie pewnego porządku – zamysłu -
służącego osiągnięciu i utrzymaniu logicznej jedności.
Odpowiednie operowanie środkami wyrazu daje efekt w postaci wywołania uczuć, nastrojów, przeżyć doświadczanych przez odbiorcę. (Statyczność, porządek, równowaga, harmonia, dynamika, chaos, niepokój.) ćwiczenie
Odpowiednie operowanie środkami wyrazu daje efekt w postaci wywołania uczuć, nastrojów, przeżyć doświadczanych przez odbiorcę. (Statyczność, porządek, równowaga, harmonia, dynamika, chaos, niepokój.) ćwiczenie
Schemat
kompozycyjny – stałe zestawienie elementów kompozycyjnych w danym
układzie, charakterystyczne dla danego kierunku, stylu, epoki. W
niektórych epokach zasady poprawnej kompozycji były ściśle
określone. Obecnie twórcom pozostawia się wiele swobody i nie
narzuca gotowych rozwiązań.
-
otwarta i zamknięta
-
symetryczna i asymetryczna
-
statyczna i dynamiczna
-
geometryczna i swobodna
-
horyzontalna i wertykalna
-
centralna i rozproszona
Czynniki kształtujące proces tworzenia:
-
określenie celu obiektu twórczości (np. wnętrze do dekoracji)
-
wybór materiału (rośliny, dodatki itd.)
-
uwzględnienie oczekiwań odbiorcy produktu twórczości
-
wpływ na psychikę (wartość emocjonalna, materialna)
-
wymagania fizjologiczne (światło, temperatura, wilgotność
powietrza, podłoża itd.)
ELEMENTY
KOMPOZYCJI
Podstawowe elementy kompozycji są bazą i materiałem konstrukcyjnym twórczości artystycznej (florystycznej). Są to: punkty, linie, płaszczyzny, bryły, plamy barwne, światło/cień.
Człowiek
dostrzega wszystkie te elementy rejestrując całość obrazu, a
następnie subiektywnie go oceniając, odczuwając i zapamiętując.
Aby
móc wyrazić artystycznie zamysł estetyczny, budząc emocje u
odbiorcy, twórca powinien poznać środki, dzięki którym może to
osiągnąć.
Najprostszy
element kompozycji. Pozbawiony ruchu i kierunku.
Posiada
natomiast ciężar gatunkowy, który w kompozycji może stać się
ośrodkiem przyciągającym uwagę.
Chryzantemy,
astry, zawilce, gerbery, róże, goździki, dalie, peonie,
słoneczniki, maki, ciemierniki, tulipany, cynie i in.
Kwiatostan
gerbery lub słonecznika jest „dużym i ciężkim” punktem, dla
którego przeciwwagą może być skupiająca uwagę koncentracja
punktów drobniejszych, dzięki czemu dochodzi do stworzenia
optycznej równowagi układu.
Punktami mogą być poszczególne, całe aranżacje znajdujące się w różnych miejscach wnętrza (lub np. na stole).
Linia
Element
powstały z uszeregowania punktów. Ma kierunek, ogranicza przestrzeń
(np. nad, pod).
W
kompozycji jest przeciwieństwem punktu.
Podstawowe:
Linia
pozioma.
Związana
z ziemią – podstawa, horyzont, stabilizacja, pozycja, płaskość,
spokój.
Linia
pionowa.
Wznoszenie
ku górze - (przeciwstawna do poziomej, razem dają kąt prosty) –
skierowana ku słońcu (światłu), ciepło, wysokość, optymizm,
uroczysty nastrój.
Linia
skośna.
Biegnie
w dwóch odmiennie odczuwanych kierunkach.
Wznoszenie
od lewej ku prawej ╱
jest obierane jako pozytywne, optymistyczne, aktywne.
Opadanie
od lewej ku prawej ╲
odbierane jest jako smutne, negatywne, pasywne.
Linie
przeciwdziałające – poziome i opadające. Ich zadanie to
stworzenie podstawy, przeciwwagi lub złagodzenie linii biegnących
zbyt wysoko. Są także łącznikiem pomiędzy naczyniem, a
roślinami, podkreślając linie skierowane ku górze.
Umiejętne
posługiwanie się liniami pozwala uzyskać harmonię kompozycji.
W naturze linie rzadko mają idealnie geometryczny kształt. Rośliny mają swoje naturalne, charakterystyczne dla nich linie, które w układach kompozycyjnych będą zbliżać się do linii geometrycznych, ale zachowają naturalność, giętkość i swobodny układ. Linie zwane naturalnymi – swobodne, ukośne, faliste, „w ruchu”.
Linie
łukowate i esowate – oddziałują delikatnie, miło, łagodnie.
Linie
faliste i spiralne – sprawiają wrażenie ruchu, niepokoju, ale i
wesołości.
Linie
łamane i zygzakowate – wprowadzają ostrość, nerwowość i
agresywność.
Dla układu kwiatowego każdy rodzaj ruchu rośliny ma znaczenie. O wrażeniu końcowym decydują kontur i masa rośliny, a także linearna struktura pędów. Aby kompozycja wywierała pożądany efekt, należy umiejętnie dobrać i wyeksponować jej elementy, w tym także specyfikę wzrostu roślin.
Rodzaj i przebieg linii decyduje o zaklasyfikowaniu określonego typu roślin.
Pokrój
-
strzelisty – charakterystyczny dla roślin intensywnie
rosnących w górę, stwarzający wrażenie przeniesienia punktu
ciężkości poza górną krawędź kompozycji (np. świerk serbski,
cyprysik japoński)
-
wzniesiony – charakterystyczny dla roślin o wysmukłych
kwiatostanach i liściach, wymagających wolnej przestrzeni ponad
sobą (np. naparstnica, ostróżka, dziewanna)
- wzniesiony z silnym akcentem na szczycie pędu –
charakterystyczny dla roślin o liniach skierowanych ku górze (z
wyraźną łodygą, której nie należy zasłaniać, ani skracać), w
punkcie szczytowym liście rozchodzą się promieniście i tworzą
silny akcent (np. zwartnica, strelicja, lilia)
- łukowaty – o niezbyt aktywnym typie ruchu i zróżnicowanym
stopniu łukowatości, który należy odpowiednio wykorzystać, nie
powodując jego zmiany (np. goździk, frezja, tawuła)
- rozłożysty – charakterystyczny dla roślin pojedynczych,
samotnie rosnących i wymagających dużo przestrzeni, u których
ruch rozchodzi się promieniście ze środka ku obrzeżom (np. agawa,
juka, pandan)
- powyginany – charakterystyczny dla drzew i krzewów, u
których linearny ruch pędów powstaje na skutek zmian kierunku
wzrostu; ekspozycja ich wymaga spokojnego tła i wolnej przestrzeni
- nieregularny zmienny (wężowy) – sprawia wrażenie
lekkości, czasami wprowadza osobliwe, nieoczekiwane, a nawet zabawne
efekty; niesie pogodny nastrój i nadaje się do łączenia z
roślinami o innym pokroju (np. powojnik, hoja, bugenwilla)
- zwisający – charakteryzuje rośliny o pędach
zwieszających się i stwarzających wrażenie pasywności; całkowite
przeciwieństwo pokroju wzniesionego; stosowany jako kontrast w
bukietach i kompozycjach o ruchu skierowanym ku górze, a także jako
łącznik roślin z naczyniem.
Linie
przecinające się
W
połowie swej długości pod kątem prostym – uczucie spokoju i
zrównoważenia.
Niesymetryczne,
pod kątem – powoduje wzrost napięcia, tym silniejszy, im mniejszy
jest kąt pomiędzy liniami.
Prostopadle
w różnych miejscach linii o różnych długościach zmienia odbiór.
powstaje
z przebiegu linii i ich ograniczenia. Ma wpływ na tworzenie i
rozczłonkowanie płaszczyzn decydując o ich wyrazie.
Kąt
prosty – neutralny i zrównoważony. Odzwierciedla spokój i
pewność.
Kąt
ostry – wyraża napięcie i aktywność. Sprawia wrażenie siły i
dynamizmu. Z tego względu płaszczyzny trójkątów powstałe z
kątów ostrych są szczególnie interesującym elementem
kompozycyjnym.
Reguła bliskości W. Metzger
Węższe
przestrzenie zawarte między określonym układem linii stają się
rzeczami, natomiast szersze – przedziałami przestrzennymi. W miarę
oddalania się linie tracą ze sobą związek.
W
praktyce:
luźne
rozmieszczenie elementów – może skutkować brakiem wzajemnego ich
powiązania,
koncentracja
linii – daje efekt wyraźnego ich powiązania.
Wzrost
napięcia w układzie można osiągnąć dzięki zwiększonej ilości
elementów lub dzięki relacji między ilością i jakością.
Linia,
kąt i płaszczyzna są ściśle powiązane – umiejętne operowanie
nimi w aranżacjach roślinnych pozwala osiągnąć układ o
zamierzonym charakterze.
PŁASZCZYZNA
jest
ograniczona liniami nadającymi jej kształt np. figur
geometrycznych.
Koło
– jako forma doskonała wywołuje odczucia spokoju i pełni.
Posiada nieskończoną ilość osi symetrii, jest stosowana w wielu
rodzajach kompozycji (np. wieńce, bukiety).
Kwadrat
– wyraża równowagę i stabilność
Trójkąt
– jest zmienny i pełen wahań, im wyższy, tym większe napięcie
wywołuje. W tym kształcie wykonuje się wiązanki jednostronne i
kompozycje w naczyniach (symetryczne – równoramienne lub
asymetryczne). Charakterystyczne są tu ciężkie elementy na
krótkich łodygach umieszczone w punkcie centralnym.
Z
płaszczyzn podstawowych wywodzą się inne: trójkąty
nierównoramienne, trapez, prostokąt, wielobok, owale.
Przez
umiejętne rozczłonowanie i dzielenie płaszczyzn na różne
wielkości można osiągnąć pełne napięcia efekty dekoracyjne.
FORMA
inaczej
kształt. Pewna jedność ograniczona zewnętrznym zarysem.
We
florystyce kontur stanowią rośliny, grupy roślin lub kształt
dużych kwiatów.
Forma
grupowa jest efektem łączenia form pojedynczych, które razem
wzmacniają swoje oddziaływanie.
Formy
grupowe: wielkokwiatowe chryzantemy, kwiatostany hortensji,
rozwinięte róże i peonie, rojniki, widliczki i in.
Formy
pojedyncze: anturium, pustynnik, strelicja, cantedeskia itp. W
zależności od swojej siły wyrazu powinny być odpowiednio dobrane
i skomponowane. Niektóre najlepiej prezentują się pojedynczo lub
po kilka sztuk.
Tworzenie
kompozycji polega na zestawianiu form w grupy. Aby robić to
profesjonalnie trzeba nauczyć się postrzegać i opisywać formy, a
następnie umiejętnie je dobierać i zestawiać. Wykonując
kompozycję tworzymy nową formę estetyczną.
Wolne
rozwijają
się niezależnie od woli człowieka, są zróżnicowane i liczne w
otaczającej przyrodzie (np. rośliny).
-
Organiczne (wyrośnięte), powstające w procesie wzrostu. Każdy
okaz jest ukształtowany indywidualnie i niepowtarzalnie (np.
gałęzie, pióra, koralowce, muszle).
-
Przypadkowe, których końcowa postać jest zależna od wielu
czynników i trudna do przewidzenia (np. chmura, kamień, koryto
strumienia).
Konstruktywne
powstają
w wyniku działalności człowieka. Są zbudowane, skonstruowane (np.
meble, domy, naczynia itd.). Mają wymiary i granice, można je
wytworzyć i skopiować.
Prostokąt
(prostopadłościan i sześcian) – uosabia konstrukcję, spokój,
stałość i statykę. Ustawiony pionowo – spokój i duma. Niski i
szeroki – stabilność i ciężar. Ustawiony ukośnie – niepokój.
Ta forma sprawdza się w roli tła lub podłoża dla roślin. (Np.
cegły, ramy, tablice, plakaty.)
Trójkąt
(piramida i stożek) – wyraża dążenie do przestrzeni. Jest to
forma dynamiczna i wykazuje działanie spychające. Wymaga wolnej
przestrzeni w kierunku swego działania.
Koło
(kula) – oddziałuje uspokajająco. Skupia, koncentruje, zespala,
kojarzy się przytulnością i miękkością. Jest symbolem ochrony,
opieki, źródła i istoty życia. Nie wymaga wiele przestrzeni
wokół. (Np. wazony, świece, kule ozdobne.)
-
być środkiem wyrazu i stylu,
-
wprowadzać porządek do aranżacji,
-
być tłem lub podstawą kompozycji,
-
stanowić rodzaj rusztowania w bukiecie (kompozycja formalno –
linearna),
-
tworzyć oś bukietu paralelnego
Konsekwentnie
formy trzymają się np.: bukiet biedermeierowski, wieniec rzymski,
kula z mchu, przystrzyżone żywopłoty.
FORMY RUCHU
Przy wszystkich formach roślinnych występują naturalne ruchy wzrostu. Należy je uwzględniać w procesie tworzenia. Zgodnie z zasadą uwzględniania tworzenia w zgodzie z materiałem.
Formy
ruchu:
Wznoszące
(wzrastające) – oddziałują przeciwnie do siły ciążenia,
przebiegają w kierunku pionowym, emanują siłą, dumą i
celowością. Wymagają wolnej przestrzeni wokół siebie i nad sobą
(np. ostróżka, mieczyk, łubin, jałowiec kolumnowy).
Rozwijające się – początkowo rosną ku górze, a następnie kierują swój rozwój na boki, często we wszystkich kierunkach. W zależności od formy końcowej wymagają różnego otoczenia. (np. lilia, juka, irys, czosnek, palma).
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj-deF6oVqOWEjYNzFsLbDXHIBpUCfRQio6FuvxH5gMjq_Cb2sEHY3bxkVFtoJFG1vudAleo-onh9XOD0yhbTsdRBwiGjrHclC7kQK91BIdwjyJeGB9rc-ktaptcwJuL3cPwFnHMxqQhLw/s200/unnamed.jpg)
Kołyszące się (wytryskujące) – łączą górę z dołem układu. Wymagają wolnej przestrzeni, aby się w niej kołysać (np. groszek pachnący, zatrwian, dendrobium, trawy, pędy wijących się roślin).
Opadające
(spływające) – wymagają nad sobą optycznego oparcia, gdyż tam
rozpoczyna się ich ruch, natomiast pod sobą – wolnej przestrzeni
(np. bukiety ślubne ze spływającymi elementami, bluszcz,
trzykrotka, wierzba płacząca, złotokap, elementy nawleczone na
druty).
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjtfM56WgLOMzAgowsNuNZQHudPC_SGmCl06pW2fkkzcgVV2PgE3UDVGBTt90IP8_86mkTtaw-ywjN9sGIccrsAGKl_9WUXjOqGmpoeWToWZypk53AFGUlirasddEgpdTi1rMHNsvOKqqs/s200/bukiet_slubny_krakow_bialo-zielony_abkwiaty_5.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjtfM56WgLOMzAgowsNuNZQHudPC_SGmCl06pW2fkkzcgVV2PgE3UDVGBTt90IP8_86mkTtaw-ywjN9sGIccrsAGKl_9WUXjOqGmpoeWToWZypk53AFGUlirasddEgpdTi1rMHNsvOKqqs/s200/bukiet_slubny_krakow_bialo-zielony_abkwiaty_5.jpg)
Tworzące powierzchnię (skupiające, leżące) – przylegają do podstawy i nie wymagają przestrzeni (płaszczyzna dwuwymiarowa). Sąsiadujące struktury powinny kontrastować ze sobą (np.mech, gąbka, żwir, małe szyszki, astry).
Gromadzące
– formy kuliste, rozetowe, kopuły, lejki, spirale. Wyglądają na
niezbyt skomplikowane, ale mają siłę optycznie przyciągającą
(gromadzącą). (Np. makówka, szyszka, jarzębina, owoc lotosu,
kalina, hortensja, margerytka, kalafior, bukiet biedemeierowski,
kryza.)
Wijące się – przebiegają w przestrzeni po zróżnicowanych torach. Mogą być delikatne lub silne, oplątujące delikatnie lub ciasno wiążące (np. winorośl, powój, pokręcone formy wierzby).
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhc7uu_QwKcCDuYQhnCqAjfJtJrcgUoOh547TOAAgmjKzbGB9o6ayl9qgnIKidt3sraW6SHuADtzQWdIYVTAvypa9Rl9OOama3PsoA0ciOp26uMOuFxkcLG-jnwFuO9d9BrJtxUSc-2IyM/s320/tapeta-powoj-w-glinianym-dzbanku-obok-truskawek-w-miseczce.jpg)
Wijące się – przebiegają w przestrzeni po zróżnicowanych torach. Mogą być delikatne lub silne, oplątujące delikatnie lub ciasno wiążące (np. winorośl, powój, pokręcone formy wierzby).
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhc7uu_QwKcCDuYQhnCqAjfJtJrcgUoOh547TOAAgmjKzbGB9o6ayl9qgnIKidt3sraW6SHuADtzQWdIYVTAvypa9Rl9OOama3PsoA0ciOp26uMOuFxkcLG-jnwFuO9d9BrJtxUSc-2IyM/s320/tapeta-powoj-w-glinianym-dzbanku-obok-truskawek-w-miseczce.jpg)
Łamane
– zmieniają nagle swój kierunek tworząc krótkie odcinki
prostych linii i kąty ostre. W przestrzeni potrzebują dużo
miejsca, aby uwidocznić zmiany kierunków (np. gałęzie robinii,
pigwy, sitowie, siatka, druty).
STRUKTURA
Określa
rodzaj powierzchni – budowę, uwarstwienie. Można ją określić
wzrokiem i dotykiem. We florystyce dotyczy powierzchni roślin,
konstrukcji, akcesoriów i naczyń.
Struktury
twarde:
Porcelanowe
(szklane) – gładkie, lśniące, z odblaskiem i glazurą. Odbierane
jako kruche. Naczynia szklane i szkliwione, muszle, masa perłowa,
perły.
Rośliny
– twarde i mięsiste, pokryte skórką chronioną woskiem, jasno
wybarwione.
Konwalia,
frezja, begonia, gardenia, magnolia, hiacynt, hoja, lilia, tulipan
itp.
Metaliczne
– mocne, gładkie, błyszczące.
Naczynia
z mosiądzu, blachy, folia, druty, łańcuchy.
Rośliny
– zbudowane z twardej tkanki, której powierzchnia lśni (czasem
celowo nabłyszczana).
Liście
fikusa, hoi, kamelii, gardenii, niektórych begonii, filodendronów,
kwiaty anturium, strelicja, helikonii i in.
Brokatowe
– z charakterystyczną szorstka powierzchnią. Połączenie
czystych kolorów z metalicznymi: złotem, srebrem, miedzią lub
przeplecione metaliczną nitką.
Liście
begonii królewskiej, koleusa, lilii tygrysiej itp.
Struktury
miękkie:
Flauszowe
(zamszowe, wełniane) - miękkie, aksamitne, wełniane, filcowe lub
włochate. Sierść, wełna (rustykalna), ptasi puch, aksamit
(uważany za elegancki).
Rośliny
– owłosione liście, płatki kwiatów lub nasiona.
Gloksynie,
bratki, bazie, fiołki, szarotka, powojnik, perukowiec itp.
Jedwabiste
- delikatne, miękkie, transparentne, lekko połyskujące.
Jedwabie,
wstążki, tasiemki, niektóre pióra i in.
Rośliny
– groszek pachnący, różaneczniki, peonie, maki islandzkie itp.
Struktury
szorstkie – rustykalne
mocne,
silne, chropowate, tępe, jędrne, drewniane.
Drewno
z korą, gałęzie drzew iglastych, piasek, ziemia, kamienie, suche
rośliny, szyszki, osty, kosze wiklinowe, nieszkliwiona ceramika,
zardzewiałe żelazo.
Rośliny
– cynie, słoneczniki, krwawniki, czarnuszki, makówki itp.
Dobierając
naczynie można dopasować je zgodnie z typem struktury roślin, lub
zastosować zasadę kontrastu.
Poszczególne
rośliny często składają się z części o różnych strukturach
(np. róża: rustykalna łodyga i aksamitne płatki).
Źródło:
A. Nizińska „ABC florystyki”
Ilustracje Internet
Ilustracje Internet
Jeśli artykuł spodobał Ci się, udostępnij go lub skomentuj.
Będzie mi miło! :)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz