inaczej kolor łac. color (w potocznym rozumieniu to synonimy).
Terminologia
specjalistyczna rozróżnia je i np. kolor to cecha farby, a barwa to
wrażenie wzrokowe.
Żeby
widzieć kolory niezbędne jest światło.
Źródła
światła: naturalne – słońce, sztuczne – żarówki, ogień
(np. świeca)
emitują
fale elektromagnetyczne, które odbite od obiektów docierają do oka
wywołując wrażenie widzenia.
Widzenie
barw jest subiektywnym wrażeniem powstającym w mózgu na bazie
docierającej do niego mieszaniny fal o różnych częstotliwościach.
Wpływ na to, w jaki sposób odbierany zostaje kolor ma skład
widmowy promieniowania świetlnego, ilość i rodzaj światła,
otoczenie (barwy sąsiadujące), cechy indywidualne odbiorcy (np.
samopoczucie, nastrój, doświadczenie, poczucie estetyki).
Każdej
barwie odpowiada promieniowanie o określonej długości fali.
Barwy
podstawowe (in. prymarne, zasadnicze)
nie
można ich utworzyć z innych. Z nich, poprzez mieszanie uzyskuje się
kolory pochodne.
Żółta,
czerwona, niebieska.
Barwy
drugorzędne (in. pochodne, dopełniające)
Powstają
z pomieszania dwóch barw podstawowych.
Pomarańczowa,
fioletowa, zielona.
Barwy
trzeciorzędne (złożone) – jest ich nieskończenie wiele
Jego
tworzenie zaczyna się od barw podstawowych (oddalonych od siebie o
1/3 obwodu), które stykając się i mieszając płynnie przechodzą
w pochodne i w kolejne złożone.
Kolory
zlokalizowane naprzeciw siebie to barwy dopełniające (in. uzupełniające lub komplementarne). Zestawienie
ich ze sobą daje mocne, kontrastowe efekty. Natomiast wymieszane ze
sobą „neutralizują” się, dając kolor szary.
Są przeciwległymi biegunami osi:
Są przeciwległymi biegunami osi:
-
jasności (fioletowa – najciemniejsza, żółta – najjaśniejsza);
-
jaskrawości (czerwona – najjaskrawsza, zielona –
najłagodniejsza);
-
temperatury (pomarańczowa – najcieplejsza, niebieska –
najzimniejsza).
Koło
barw jest pomocne w tworzeniu udanych zestawień kolorystycznych.
Harmonia
monochromatyczna wykorzystuje jedną barwę (różne nasycenie, ta
sama temperatura).
Harmonia
analogiczna (in. harmoniczna) – zestawienie sąsiadujących ze sobą
kolorów (najlepiej trzech).
Harmonia
komplementarna (?)
Harmonia
trójkąta, prostokąta, kwadratu – zestawienie kolorów w równym
(zależnym od kształtu „nakładki”) stopniu oddalonych od
siebie.
Harmonia
barw wg A. Nizińskiej
Harmonia
małych kontrastów (małych odległości) – zestawienie kolorów
położonych blisko siebie na kole.
Harmonia
zgodności tonów – różne odcienie tej samej barwy.
Harmonia
barw pokrewnych – odcienie należące do tej samej rodziny barw.
Harmonia
barw sąsiadujących = harmonia analogiczna.
Harmonia
barw dużych kontrastów – zestawienie barw mocno od siebie
oddalonych na kole barw.
Wyważone
proporcje przy zestawianiu barw dopełniających:
-
czerwona ½ i zielona ½
-
niebieska ¼ i pomarańczowa ¾
-
żółta ¼ i fioletowa ¾
Kontrast
Dzięki
niemu można osiągnąć efekt ekspresyjny, ożywiony, pełen
napięcia.
Natomiast
przy niewielkim kontraście efekt jest odpowiednio bardziej
delikatny, stonowany i powściągliwy.
Kontrasty
pierwszorzędne – stwierdzone obiektywnie, obejmują: barwę,
jasność, nasycenie).
Kontrasty
drugorzędne – odbierane subiektywnie, obejmują: temperaturę,
jaskrawość, świetlistość, matowość, fakturę itp.
KONTRASTY
-
kolor – niekolor, czyli zestawienie koloru z bielą lub czernią.
-
kolor – kolor (najsilniejszy kontrast daje zestawienie trzech
podstawowych barw)
-
ciepły - zimny (np. ciepły pomarańczowy z zimnym
fioletowoniebieskim)
-
jasny – ciemny (np. jasnożółty z ciemnoniebieskim)
-
dopełniający (zestawienie barw dopełniających)
-
jakościowy (zestawienie barw nasyconych z nienasyconymi)
-
ilościowy (dotyczący proporcji obszarów barw)
Dobór barw wg Jana Ittena
(nauczyciel
Akademii Sztuk Pięknych Bauchause w Niemczech)
Dobór
barw w kompozycjach opiera się na wyuczonych zasadach, własnym
odczuciu, charakterze zamówienia i potrzebach klienta.
Wrażenie
porządku i czystości sprawiają kwiaty tego samego koloru ułożone
w bukiecie lub kompozycji ton-sur-ton (odcień przy odcieniu).
Ton-sur-ton
monochromatyczny – dobór kwiatów w różnych odcieniach tej samej
barwy.
Ton-sur-ton
polichromatyczny – dobór kwiatów w różnych barwach
podstawowych, położonych blisko siebie.
Kula
barw (globus)
Stworzona
przez Filipa Otto Runge (XVII/XIXw).
Kwiaty
zgodne z kulą barw.
(wg
Wilhelma Ostwalda)
-
żółte: prymulki, siarka;
-
złotożółte, żółtopomarańczowe, pomarańczowe: złotokap
zwyczajny, szafran, nagietek;
-
czerwonopomarańczowy, czerwony: nasturcja większa, mak polny;
-
purpurowy, czerwonofioletowy: piwonia lekarska;
-
fioletowy: heliotrop;
-
ultramaryna: ostróżka;
-
niebieskofioletowy: przylaszczka, barwnik roślin egzotycznych –
indygo;
-
niebieski: chaber bławatek;
-
turkusowy, niebieskozielony: niebieskozielone drzewa iglaste,
-
zielony: cis pospolity, liście;
-
majowy zielony, zielonożółty: młode liście.
Zjawisko
barwy jest zmienne i zależy od źródła światła, jego spektrum,
intensywności światła, oraz kolorów otoczenia.
Sąsiadujące
barwy mają na siebie bardzo duży wpływ. Dlatego należy
uwzględniać go także przy doborze naczynia i otoczenia (tła) w
jakim kompozycje będą eksponowane.
Kontrast
symultaniczny – wpływ barwy sąsiadującej na odbiór odcienia
koloru.
Np.
jasność i czystość barwy jest intensyfikowana przez sąsiedztwo
barw ciemnych i zgaszonych lub złamanych.
Relatywizm
barw
pozorna
zmiana barwy w zależności od otoczenia. Zależnie od tego, w
otoczeniu jakiego koloru się znajduje może się wydawać
ciemniejsza lub jaśniejsza, cieplejsza lub zimniejsza niż
obiektywnie.
Barwy
mają niezwykle silny wpływ na wrażenia odbiorcy.
Pożądany
efekt zestawienia roślin uwarunkowany jest przez właściwy dobór
barw, które stanowią integralną część przyrody.
Odbiór
barw
Wiedza
na temat barw pozwala mądrze i świadomie wykorzystać je w
aranżacji. Właściwe ich zastosowanie wydobywa i potęguje nastrój.
Wszystkie właściwości barw (np. temperatura, jasność, sposób
zestawienia i in.) mają wpływ na ich odbieranie. Mogą wywoływać
rozmaite wrażenia i wpływać na psychikę człowieka. Barwy mają
tak duże znaczenie, że uważa się, że mogą mieć działanie
terapeutyczne. Kolorom przypisuje się także symboliczne znaczenie,
które może być różne w zależności od kraju i kultury.
Barwa:
Biała
– neutralna, achromatyczna, silnie kontrastuje ze wszystkimi
ciemnymi kolorami. Biel jest pełna godności i wnosi światło do
kompozycji. Inne barwy w sąsiedztwie bieli zyskują na aktywności i
są bardziej ożywione. Powiększa optycznie objętość, chociaż
duże, białe powierzchnie mogą męczyć, natomiast małe białe
elementy (np. naczynia, kwiaty) sprawiają wrażenie czystości,
świeżości, szlachetności, chłodu i bierności. Kompozycje w
tym kolorze stosuje się z okazji ślubów, pogrzebów i innych
uroczystości kościelnych. Biel ma także związek z narodzinami.
Symbolizuje niewinność, czystość, schludność i dziewiczość.
CZARNA
– jest obojętna, pomniejsza objętość, wzmacnia działanie barw
ciepłych, głównie żółtej i czerwonej, oznacza powagę, żal,
smutek, strach, zmartwienie, zło, brak nadziei i śmierć. Kojarzy
się z wiecznością, ale jest też elegancka, wytworna i podkreśla
poważny charakter (np. uroczystości).
SZARA
– niezdecydowana, nie wywołuje specjalnych wrażeń i nie męczy.
Stanowi (podobnie jak biel i czerń) – bardzo korzystne tło dla
innych barw (bez względu na ich temperaturę).
ŻÓŁTA
– najjaśniejsza z wszystkich i najlepiej widoczna z daleka na
ciemnym tle. Ma zdolność optycznego powiększania powierzchni,
sprawia wrażenie czystości, świeżości, jasności, ciepła i
nasłonecznienia. Ożywia układ, ogrzewa go i odświeża.
Najczęściej znajduje zastosowanie w dekoracjach wielkanocnych.
Oznacza szczęście ciepło, ale także zdradę, tchórzostwo i
nienawiść. Ciemnożółta barwa symbolizuje radość i życie,
jaskrawa jasnożółta – zazdrość i zawiść, żótozielona –
jadowitość.
POMARAŃCZOWA
– jest najcieplejsza i najbardziej optymistyczna. Napawa ciepłem,
optymizmem i energią. Skłania do aktywności, rozgrzewa otoczenie i
jest dobrze widoczna z daleka. Ten kolor symbolizować może władzę
królewską, kojarzony jest z dobrobytem, radością i słońcem.
CZERWONA
– jest najjaskrawsza, działa najsilniej i najaktywniej, z trudem
podporządkowuje się innym barwom. Potrafi zagłuszać sąsiednie
kolory, a w zbyt dużych ilościach męczy. Jest pełna ciepła,
aktywności, przyjaźni, siły i namiętności, podnosi na duchu,
pobudza fizjologicznie, może wywoływać agresję. Stosuje się ją
najczęściej w kompozycjach walentynkowych, bożonarodzeniowych i na
Dzień Matki. Symbolizuje miłość, radość, namiętność, odwagę,
walkę, męczeństwo, krew, życie i ogień.
PURPUROWA
– jest gorąca, wytworna, szlachetna. Wykorzystuje się ją często
do dekoracji ołtarzy. Symbolizuje siłę, zmysłowość i
dekadentyzm oraz władzę kościelną.
FIOLETOWA
– jest ciemna i zimna. Działa przygnębiająco, chłodzi
otoczenie, nastraja melancholijnie, obniża aktywność. Stosuje się
często do dekoracji ołtarzy. Symbolizuje powagę, godność,
wielkość, dostojeństwo, wspaniałość i przepych.
NIEBIESKA
– jest zimna, poważna, spokojna i ciężka. Działa uspokajająco,
kojarzy się z wodą i lodem, potęguje wrażenie głębi. Znajduje
zastosowanie w dekoracjach kościelnych. Symbolizuje chłód,
tęsknotę, dal, wierność, szlachetność, zaufanie,
nieskończoność, szczerość, lojalność, melancholie i boskość.
ZIELONA – jest chłodna, pasywna, ale też łagodna, spokojna. Działa kojąco i uspokajająco. Jasny odcień ożywia, a ciemny wywołuje wrażenie chłodu. Kojarzy się z wiosną i Wielkanocą. Symbolizuje nadzieję, młodość, życie, spokój, tęsknotę i żyzność.
ZIELONA – jest chłodna, pasywna, ale też łagodna, spokojna. Działa kojąco i uspokajająco. Jasny odcień ożywia, a ciemny wywołuje wrażenie chłodu. Kojarzy się z wiosną i Wielkanocą. Symbolizuje nadzieję, młodość, życie, spokój, tęsknotę i żyzność.
ZŁOTA
– symbolizuje królewską i niebiańską moc i znajduje
zastosowanie przy szczególnych okazjach (np. 50ta rocznica ślubu).
SREBRNA
– oznacza głębokie zaufanie. Związana z 25tą rocznicą ślubu.
MIEDZIANA
– oznacza solidność i trwałość.
Źródło:
A. Nizińska „ABC florystyki”
J. Szendel „Artystyczne układanie roślin“
B. Bagnal „Jak rysować i malować“
Ilustracje Internet
A. Nizińska „ABC florystyki”
J. Szendel „Artystyczne układanie roślin“
B. Bagnal „Jak rysować i malować“
Ilustracje Internet
Jeśli artykuł spodobał Ci się, udostępnij go lub skomentuj.
Będzie mi miło! :)
świetny materiał <3
OdpowiedzUsuńTy chyba sobie nie zdajesz sprawy z tego, że jak się bierze czyjeś grafiki to a) trzeba zapytać czy wolno b) podpisać. Ukradłaś jedną z moich grafik o kole barw... tylko dlatego trafiłam na ten post. Brawo Ty.
OdpowiedzUsuń