Wybierając
wzór przestrzenny (rodzaj) układu trzeba wyjść od celowości,
czyli trzeba znać funkcję, jaką będzie on spełniał oraz
miejsce, w którym będzie ustawiony.
(Np.
narożna przestrzeń sugeruje wysokie, wysmukłe aranżacje, szeroka
przestrzeń z jasną ściana lub lustrem w tylnym planie – masywne
układy przestrzenne, dekoracja stołu do posiłku wymaga kompozycji
niskiej, nie za bardzo rozbudowanej lub na wysokiej nóżce, nagrobna
– często leżąca płaska itd.)
WIĄZANKI
-
kształt jednostronnie płaski – strona tylna jest wyższa, kwiaty
nachylone ku przodowi na stopniowo zmiennej wysokości
-
układ kwiatów swobodny – nieregularne odstępy pomiędzy
poszczególnymi kwiatami
-
zróżnicowana wielkość kwiatów – duże w środkowej części
wiązanki, średnie rozmieszczone nieregularnie w stosunku do
środkowych, małe i pąki w górnej części układu
-
różna długość łodyg – mogą być kwiaty o łodygach długich,
średnich, krótkich
-
specyficzny układ barw i ich odcieni – ciemne w środkowej części
wiązanki, jaśniejsze na zewnątrz ciemnych, najjaśniejsze najwyżej
-
zieleń cięta – różne gatunki asparagusa i paproci, pojedyncze
liście oraz pędy roślin ozdobnych z liśćmi
-
układ przestrzenny symetryczny i asymetryczny.
WIĄZANKI
JEDNOSTRONNE
mają
jedną stronę płaska, co umożliwia położenie wiązanki na
przedramieniu, stole itp. Najczęściej są one okolicznościowe,
ślubne, do wręczania przy różnych okazjach lub jako dekoracja
stołu.
WIĄZANKI
LUŹNE
nie
powinny być przeładowane ani zbyt ciężkie, ponieważ są przeznaczone do trzymania w ręku, dlatego określane są jako
lekkie. Specjalną grupę wśród nich stanowią wiązanki ślubne
stylowe zwane klasycznymi. Układa się je według ściśle
ustalonych zasad.
Francuska
wiązanka klasyczna
stanowi
luźno związaną półkolistą formę, z której jednostronnie
przewieszają się girlandy ułożone z drobnych kwiatów. Zwana jest
również wiązanką stylową z girlandą. Najczęściej wykonywana z
konwalii, frezji, hiacyntów lub innych delikatnych kwiatów
mniejszych rozmiarów. Dodaje się do niej: asparagus pierzasty lub
liście paprotki Adiantum. Miejsce związania okrywa tiulowa manszeta
(opaska) przewiązana delikatnymi, cienkimi wstążeczkami. Coraz
częściej tworzy się je także z większych kwiatów np. goździków,
a girlandę tworzą kwiaty o długich łodygach, przez co całość
jest bardziej masywna – nazywa się je wiązankami spływającymi.
Angielska
wiązanka klasyczna
ma
kształt regularnego trójkąta równoramiennego. Tworzy się ją z
kwiatów o długich i sztywnych łodygach, takich jak róże, czy
gerbery. Dodawana zieleń to asparagus lub wąskie, ozdobne liście.
Miejsce wiązania maskowane jest wstążką.
Wiedeńska
wiązanka klasyczna
ma
kształt trójkąta prostokątnego. Dwa ramiona trójkąta wychodzące
z kąta prostego wypełniają kwiaty. Dla ich zrównoważenia, w
miejscu wiązania, w przeciwległej płaszczyźnie poziomej, upina
się efektowne liście. W ten sposób tworzy się bazę dla
pozostałych elementów. Miejsce wiązania może okrywać koronkowa
lub gipiurowa manszeta (opaska), przewiązana szeroką wstążką.
Wiązanka
fantazyjna
(nie
jest wiązanką klasyczną) charakteryzuje się asymetrią układu,
podkładem zrobionym z pędów i liści o specyficznym rysunku i
kształcie, oryginalnymi kwiatami i dodatkami.
Wiązanka
zwarta
zwana
ciężką. Jej stronę płaską stanowi podkład z gałązek drzew
iglastych lub krzewów o liściach zimozielonych, a kwiaty układane
są w nich ściślej.
Ze
względu na rodzaj podkładu, ten typ przeznaczony jest z okazji
uroczystości żałobnych oraz rocznic o oficjalnym charakterze.
Kładzie się je na trumnach, katafalkach, płytach nagrobnych, pod
pomnikami i tablicami pamiątkowymi. Często komponowane są z
kwiatów jednej barwy lub symbolizujących (np. barwy narodowe).
Rozróżniamy
wiązanki zwarte
-
z rączką
BUKIET
układ
kompozycyjny wielostronny z roślin ciętych, oparty na symetrii
promienistej o zarysie kolistym. Może być oglądany ze wszystkich
stron.
Ze
względu na sposób układania i wiązania wyróżniamy:
-
bukiety luźne – poszczególne kwiaty nie stykają się ze sobą,
są poprzedzielane zielenią
-
bukiety zwarte – utworzone z kilku lub wielu kwiatów położonych
bardzo blisko siebie i otoczonych zielenią i materiałami
pomocniczymi.
Mogą mieć kształty zbliżone do półkuli, stożka, piramidy lub mogą być eliptyczno – jajowate. Najczęściej układane z dużej liczby różnorodnych kwiatów – stosowane do dekoracji wnętrz. Układane z kwiatów jednobarwnych i jednogatunkowych wręczane najczęściej z okazji szczególnie uroczystych np. jubileuszy.
Mogą mieć kształty zbliżone do półkuli, stożka, piramidy lub mogą być eliptyczno – jajowate. Najczęściej układane z dużej liczby różnorodnych kwiatów – stosowane do dekoracji wnętrz. Układane z kwiatów jednobarwnych i jednogatunkowych wręczane najczęściej z okazji szczególnie uroczystych np. jubileuszy.
Bukiet
biedermeierowski
klasyczny
przykład bukietu zwartego. Wykonuje się go symetrycznie i
regularnie na planie koła. Kwiaty układa się ciasno, naokoło,
nadając bukietowi przekrój półkolisty lub piramidalny. Gotowy
osadza się w kryzie z tiulu lub koronki. Jego cechy:
-
okrągły kształt, kwiaty z miejsca wiązania rozchylone na
wszystkie strony
-
układ musi zachowywać regularne odstępy pomiędzy poszczególnymi
kwiatami
-
wielkość kwiatów zbliżona w całym bukiecie, lub duże kwiaty w
środku, a mniejsze równomiernie wokół
-
długość łodyg jednakowa w kolejnych kręgach
-
rozmieszczenie barw i ich odcieni równomierne przy jednej barwie lub
harmonijne przy wielu barwach
-
zieleń cięta – różne gatunki asparagusa i paproci oraz zieleń
własna kwiatów
Wianek,
wianuszek
są
to układy kompozycyjne z roślin ciętych, w których poszczególne
kwiaty ułożone są szeregowo, tworząc zarys koła. Wianki mogą
być plecione lub upinane na podkładzie.
Wianuszki
dziecięce z drobnych kwiatków są na całym swym obwodzie jednakowo
wysokie. Wianki ślubne mają wypiętrzony przód, dlatego zwane są
wiankami diademowymi.
Przypinki
to
niewielkie układy kompozycyjne z roślin ciętych używane do
dekoracji fryzur, dekoltów, becików, sukien, welonów, nadgarstka,
obrusów, butonierek itp. Ponieważ z reguły się je przypina noszą
nazwę przypinek. Czasami nazywa się je korsarzami (głównie te na
rękę). Przypinkę może stanowić jeden większy kwiat, na tle
zielonego liścia lub też kilka drobnych kwiatków rozmieszczonych w
zieleni np. asparagusa. Uzupełnieniem przypinki może być mała
kokardka lub delikatny, tiulowy wachlarzyk.
Girlanda
jest
jedną z najstarszych form dekoracji z kwiatów i zieleni. Jest to
układ kompozycyjny z kwiatów i zieleni, wity i wiązany na kształt
sznura. Do wykonania typowej girlandy używa się zawsze jakiejś
osnowy, czyli rdzenia. Najczęściej jest to sznur. Ze względu na
materiał, z którego są wykonane mogą być:
kwiatowe,
ze stroiszu i mieszane: kwiatowo – stroiszowe.
Girlandy
naśladują naturalne rośliny pnące i wijące się. Służą do
ozdabiania domów, ulic, wejść, pergoli, łuków itp. We wnętrzach
mieszkalnych girlanda stanowi element dekoracyjny podczas przyjęć i
uroczystości rodzinnych.
W
zależności od przeznaczenia i techniki wykonania wyróżniamy
girlandy:
-
płaskie – służą do dekoracji przedmiotów np. obrazów, stołów,
transparentów, krzeseł;
-
półokrągłe – są używane do zdobienia słupów, filarów,
drzewców chorągwi, ram okiennych i drzwi;
-
okrągłe – wolno wiszące, które mogą być oglądane z różnych
stron, używa się ich do dekoracji ulic i placów.
Wieniec
układ
kompozycyjny z roślin ciętych upinany i wiązany na kształt
pierścienia. Jego kształt symbolizuje kontynuację życia po
śmierci oraz wyraża pamięć. Składane są m.in. na grobach i pod
pomnikami, a także otrzymują je zwycięzcy niektórych zawodów
sportowych. Przeznaczenie wieńca decyduje o jego profilu,
proporcjach, zestawie tworzywa roślinnego, barwności oraz
trwałości. Gotowe wieńce dekoruje się wstęgami, szarfami i
sznurami.
Ze
względu na przekrój wieńce mogą być: płaskie, półokrągłe i
okrągłe.
Ze
względu na podkład wieńce mogą być:
-
lekkie (obręczowe) – na obręczy z leszczyny lub wierzby. Wykonany
jest ze stroiszu (jodła, świerk, daglezja, jałowiec, żywotnik)
lub gałązek drzew i krzewów liściastych np. dębu, mahonii. Może
być dekorowany kwiatami na całym obwodzie lub u swej podstawy
wiązanką dostosowaną do jego kształtu.
-
ciężkie(rzymskie) – wiązane na podkładzie ze słomy, który to
stanowi jego konstrukcję. Może być wykonany z kwiatów, liści,
pojedynczych końcówek gałązek drzew i krzewów iglastych, z mchu,
szyszek, suchych kwiatów.
Najlepsze
proporcje wieńca uzyskuje się, dy średnica jego otworu stanowi 1/3
szerokości wieńca lub gdy zachowany zostanie złoty podział: 5/8
promienia zajmie szerokość podkładu, a 3/8 otwór.
Zachowanie tych proporcji wpływa na ogólne wrażenie, jakie wywołuje gotowy wieniec.
Zachowanie tych proporcji wpływa na ogólne wrażenie, jakie wywołuje gotowy wieniec.
Kosz
Kosz
kwiatowy jest dekoracją, która znajduje zastosowanie przy okazji
tzw. dużej gali, np. w czasie uroczystości jubileuszowych, w salach
koncertowych i teatralnych.
Najczęściej
używane kosze wykonane są z wikliny i maja różne kształty:
okrągłe, owalne, z pałąkiem lub bez. Wypełnia się je kwitnącymi
roślinami doniczkowymi, ciętymi kwiatami i zielenią. Nie używa
się roślin doniczkowych z samych liści. W czasie Bożego
Narodzenia można używać gałązek drzew iglastych oraz jemioły.
KOMPOZYCJA
W NACZYNIU
Układanie
kompozycji w naczyniu polega na zharmonizowaniu z naczyniem
układanych w nim: kwiatów ciętych, zieleni ciętej, gałązek i
roślin o ozdobnych liściach. Układanie roślin w naczyniach opiera
się na określonych regułach. Najważniejsze jest wyczucie
proporcji, wykorzystanie kontrastów i podkreślenie poszczególnych
elementów kompozycji.
Kompozycje
w naczyniach możemy podzielić w zależności od rodzaju użytych
naczyń:
-
Kompozycje w naczyniach wysokich: dzbanach i wazonach. Przeważnie
zawierają większą ilość materiału roślinnego, są bardziej
rozbudowane, przestrzenne. Wymagają dużej ilości miejsca do
ekspozycji. Układanie w naczyniu wysokim wymaga wprawy i zręczności
oraz użycia środków pomocniczych np. siatek, widełek itp.
-
Kompozycje w naczyniach płaskich: misach, talerzach, czarach. Bazują
na środkach pomocniczych takich jak kenzany lub gąbki. Zużycie
materiału jest mniejsze niż przy wysokich. Z reguły są mniejsze i
wymagają oglądania z bliska.
Zasady
układania kompozycji w naczyniach - należy:
-
przed przystąpieniem do wykonania zrobić projekt
-
wybrać określony wzór przestrzenny
-
dopasować do miejsca, gdzie będzie eksponowana (np. przy ścianie,
czy otwarta przestrzeń)
-
dobrać rodzaj i wielkość pojemnika
-
dobrać kolor, wielkość, kształt kwiatów i liści, które będą
użyte.
Wzory
przestrzenne kompozycji w naczyniu oparte są na figurach
geometrycznych.
Kompozycja
w trójkącie
W
trójkącie równoramiennym linią centralną jest linia wyznaczająca
wysokość kompozycji i przebiegająca przez jej środek. Od niej w
obydwie strony pod tym samym kątem odchodzą linia boczne. W tym
planie rozmieszcza się rośliny w taki sposób, że motyw główny
leży w centrum, w pobliżu podstawy trójkąta i zbudowany jest z
kwiatów i liści dużych, w pełni rozwiniętych, elementy dodatkowe
są coraz mniejsze, łodygi coraz dłuższe, a kwiaty mniej
rozwinięte. W zewnętrznym obrysie znajdują się pączki małe
listki i końce pędów.
Kompozycje
w kształcie trójkąta równoramiennego dobrze wyglądają w
naczyniach okrągłych, kielichowato rozszerzających się u góry ,
ze stopką lub bez. Wielkość naczynia i jego wysokość zależy od
przewidywanej wielkości całej aranżacji i najlepiej, gdy opiera
się na złotym podziale, zajmując 3 części wysokości, pozostałe
5 zajmują rośliny.
W
trójkącie prostokątnym wysokość jest jednocześnie osią główną
układu i może znajdować się po prawej lub lewej stronie
pojemnika. Zewnętrzne – rysujące kształt trójkąta rośliny są
lekkie. Ciężar układu jest skupiony wzdłuż pionowej osi, a motyw
główny znajduje się w rogu (kącie prostym).
Kompozycja w kształcie trójkąta prostokątnego dobrze prezentuje się w naczyniach płaskich, prostokątnych.
Kompozycje
w kształcie półksiężyca
Ten
kształt kompozycji wymaga pojemników owalnych, przysadzistych,
szerszych u podstawy i zwężających się ku górze. Motyw główny
skupiony jest w najniższej części linii sierpowatej i tu umieszcza
się najcięższe elementy roślinne. Końce linii sierpowatej
zagięte są w górę i tworzą je końce pędów z drobnymi listkami
i drobnymi pączkami kwiatowymi.
Kopmopzycje
półkoliste
Linia
zarysowująca kształt kompozycji jest wypukła w środkowej części,
w miejscu motywu głównego i spływa łukami na boki, kończąc się
poza obrębem naczynia. Motyw główny położony jest centralnie i
wypełnia otwór naczynia. W tym miejscu skupione są najbardziej
rozwinięte i największe kwiaty i liście. Elementy dodatkowe
wychodzą z motywu głównego i kaskadowo spływają na dwie
przeciwległe strony, zmniejszając swą wielkość i stopień
rozwinięcia w miarę oddalania się od motywu głównego. Układanie
roślin powinno być symetryczne. Naczynia do tych kompozycji to
kielichy, czary i czasze na nóżkach i stopkach.
Dekoracje
te nadają się do ustawienia na stołach, ponieważ są niskie, a
ponadto, ze względu na swój kształt efektownie wyglądają, gdy
ich dłuższa oś pokrywa się z dłuższą osią stołu.
Kompozycje
w kształcie linii S
Układane
po linii falistej, wygiętej w kształt litery S lub jej lustrzanego
odbicia. Ta linia nosi nazwę krzywej Hogartha. Daje ona poczucie
rytmu. Zaczyna się wysoko, w punkcie szczytowym kompozycji, powyżej
jej środka, płynnie skręca w bok do dołu, przechodzi przez motyw
główny osadzony u wylotu naczynia, by po jego przejściu zmienić
swój bieg. Kompozycja wymaga roślin o długich, elastycznych, ale
sprężystych pędach, w sposób naturalny wygiętych po linii łuku.
Najbardziej masywne kwiaty zgrupowane są przy brzegu wazonu. Aby
kompozycja utrzymała kształt, muszą one być umocowane w szyjce
wazonu np. w siatce lub kuli mchu.
Najkorzystniejsze naczynia dla ekspozycji tego kształtu to wysmukłe owalne, masywne, beczułkowate lub kielichowate.
Najkorzystniejsze naczynia dla ekspozycji tego kształtu to wysmukłe owalne, masywne, beczułkowate lub kielichowate.
Kompozycja
kolista
W
tych aranżacjach wszystkie linie są wygięte łukowato i zbiegają
się płynnie do środka układu, kończąc się motywem głównym
usytuowanym w centralnym punkcie kompozycji, w dolnej partii
kolistego obrysu. Motyw główny może być umieszczony albo w
centralnym punkcie dolnej części obrysu, albo lekko przesunięty w
bok, w zależności od tego, czy kompozycja ma być symetryczna, czy
asymetryczna.
Kompozycja
kolumnowa
Jest
to układ wysoki, wysmukły, w kształcie wąskiego,, wydłużonego
prostokąta lub wysokiego trójkąta o małej podstawie. Motyw główny
akcentowany skupieniem kwiatów i liści może znajdować się ponad
brzegiem naczynia, albo – jeśli układ jest lekki, przestrzenny –
w połowie odległości między szczytem najwyższych liści lub
gałązek a brzegiem naczynia.
Ten wzór najlepiej prezentuje się w naczyniach wysmukłych, pionowych, walcowatych o jednakowej szerokości na całej wysokości.
Ten wzór najlepiej prezentuje się w naczyniach wysmukłych, pionowych, walcowatych o jednakowej szerokości na całej wysokości.
Kompozycja
owalna
Można
w niej korzystnie zaprezentować dużo tworzywa roślinnego.
Największe kwiaty i najciemniejsze kolory są usytuowane w dolnych
partiach owalu, tworząc motyw główny kompozycji. Zewnętrzne
krawędzie owalu skupiają najlżejsze części roślin i
najjaśniejsze barwy.
Kompozycje te prezentują się dobrze w naczyniach o zarysie poziomego owalu, które mają większą szerokość niż wysokość, ścianki wybrzuszone i są lekko spłaszczone od góry i dołu.
Kompozycje te prezentują się dobrze w naczyniach o zarysie poziomego owalu, które mają większą szerokość niż wysokość, ścianki wybrzuszone i są lekko spłaszczone od góry i dołu.
STROIKI OKOLICZNOŚCIOWE
Wieniec
-
adwentowy – kładziony na stole, zawieszany na statywie lub pod
sufitem. Jego szkielet to okrąg z drutu, do którego przyczepia się
gałązki szlachetnych drzew iglastych (świerk srebrzysty,
daglezja, jodła, sosna). Do wieńca montuje się cztery świece
symbolizujące cztery pory roku. Ozdoby to: wstążki, bombki,
szyszki, owoce i in. Tradycyjne kolory to: czerwony, zielony, biały
i złoty. Wiesza się je na początku grudnia i wiszą do świąt.
-
wiosenny (wielkanocny) – zwykle leżący, na różnym podkładzie
(gąbka, słoma). Może być obłożony mchem, owinięty sizalem itp.
Ozdoby to hiacynty, tulipany, żonkile, pisanki kurczaczki itp.
Stroik
gwiazdkowy – jest to swobodna kompozycja gałązek stroiszu, świec,
bombek, szyszek, wstążek, suchych roślin i innych ozdób.
Palemka
– z okazji Niedzieli Palmowej. Kompozycja tradycyjnie wykonana z
witek wierzbowych pokrytych kotkami, ozdobionych suchymi roślinami,
trawami i drobnymi kwiatkami.
Koszyczek
wielkanocny – ozdabiamy kwiatami wiosennymi, listkami, mchem,
kiełkami rzeżuchy itp. dodając pisanki, kurczaczki i in.
Źródło:
A. Nizińska „ABC florystyki”
J. Szendel „Artystyczne układanie roślin“
B. Bagnal „Jak rysować i malować“
Ilustracje Internet
Jeśli artykuł spodobał Ci się, udostępnij go lub skomentuj.
Będzie mi miło! :)
przydatne dzieki
OdpowiedzUsuńDziękuję bardzo! Super opracowanie, przydatne na 100%
OdpowiedzUsuń